top of page

Hvorfor beskytte et varemerke...

Som patentfullmektig treffer jeg ofte grundere og bedriftseiere.

Noen av dem vurderer i utgangspunktet å beskytte kun oppfinnelsen og, kanskje logo.

Men kun noen få vet at varemerkebeskyttelse er mye mer enn logo.

Så, hva kan du beskytte som et varemerke i ditt foretak? 🤔


1) Først og fremst – beskytt ditt firmanavn!


Det er moro og gøy helt til du har bygget et merkevare som er verdt mye (med flere nuller bak) på et firmanavn som er... ALLEREDE TATT?! Dette er enhver gründers verste mareritt! I beste fall finner du dette ut selv og gjennomfører en kostbar rebrand. I verste fall blir du stilt for retten og kan havne i en kostbar prosess. Dette er ikke det verdt! Registering av firmanavn som varemerke vil hindre disse problemene og sikre deg når du er i gang.


2) Beskytt din logo


Forbrukerne kjenner igjen både bedriftsnavnet og logoen din. Visualen har så mye makt nå! Tenk på Posten med posthornet eller WWF med panda – disse er stemplet inne i hjernen vår like mye som selve bedriftsnavnet. Dette er neste trinn i merkevaresikkerhet og vern av din unike identitet.


3) Beskytt slogan eller tagline!


Bare gjør det. Tenk annerledes.

Bedriftens slagord er et steg videre i identiteten din. Når du leser dette kommer forslaget i hodet ditt med en gang til McDonald's: 'I'm Lovin' It' og Toyota (TODAY TOMORROW TOYOTA) uten å måtte nevne merket fordi identiteten deres er så sterk. Akkurat som logoer, har slagord den betydelige merkevaregjenkjenningen og beskyttelsen som er utrolig kraftig.



4) Beskytt dine unike skapelser.

Alt fra kurstitler til sangtitler, fra 3d former til skrifter, fra farger til lyder og kombinasjon av alt dette.


Når du lurer på hva en bedrift skal beskytte, så er det alltid bedre å ta feil av å beskytte merkevareidentiteten din fra alle vinkler, fordi merkevareidentiteten din er ALT.

Coca Cola – Firmanavn, Logo, Farge, 3d-Form (flaske), Slogan.


Serena Williams, sier: "Forbrukere bryr seg virkelig om mer enn bare å kjøpe produkter. De ønsker å støtte merkevarer som representerer følelsene deres».


Så nå, når DU legger så mye arbeid i å skape den forbrukerforbindelsen, hvorfor ikke sikre den på lang sikt?


14 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Skjerpings! Ta være på rettighetene dine!

Jeg synes det er både trist og fascinerende å se hvordan bedrifter, både små og store, sløser bort verdier som de skaper. De jobber så hardt for å markedsføre seg og investerer enorme summer for å vær

Myter om IPR.

Verden er full av myter 🧜‍♀️🐲 De finnes overalt og IP-sfæren er intet unntak. La oss prøve å avkrefte dem. 1️⃣ Om du endrer en bokstav i varemerket eller fargen på logoen så kan du registrere det s

bottom of page